پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
08 ارديبهشت 1398 - 16:42

بخت آزمایی روی آنتن ملی ممنوع!

در بزنگاه جنگ اقتصادی و عملیات روانی دشمن، به جای تهیه و تدوین چنین برنامه‌های ناکارآمدی همچون برنده باش، باید به سمت ترویج فرهنگ کار و تلاش حرکت کرد و قطار سیما را به ریل اصلی خویش بازگرداند.
نویسنده : حسین نمازی
کد خبر : 2801
 
بالاخره، حجم انبوه تبلیغات و زیاده روی در ساخت و تدوین برنامه‌هایی که هیچ تطابق و سنخیتی با فضای فرهنگی و انقلابی ندارند، در سطوح بالای سیاسی و اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت؛ آیت الله مکارم شیرازی یکی از اولین شخصیت‌های فقهی و در کسوت مرجع تقلید از یک برنامه شناخته شده ایراد شرعی گرفتند و پس از آن، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به صورت مبنایی‌تر به موضوع ترویج غلط یک سیاست فرهنگی ورود و عنوان کردند: «ما باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج کنیم؛ این روحیه نشستن و ثروت بادآورده را انتظارکشیدن باید از بین برود، این را نباید ترویج کنیم. دستگاه‌های مختلف، صداوسیما و دیگران باید متوجه این معنا باشند که نوع کار‌هایی از قبیل: کار‌های بخت‌آزمایی را ترویج نکنند.»
اصولاً منطق رسانه‌ای و فرهنگی سازمانی، چون صداو سیما اقتضا می‌کند که سیاست ها، برنامه‌ها و تبلیغات آن در مسیر حاکمیت گفتمان انقلاب اسلامی قرار گیرد و از ورود به حاشیه و سیاست‌های درآمد زایی غلط بپرهیزد. به عبارتی سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی همچون صداو سیما باید مأموریت اصلی خود را بر مبنای فرهنگ سازی و هدف گذاری محتوایی خرج کنند، اما در سال‌های اخیر، کارکرد اصلی صداو سیما تغییر کرده و به سمت راه‌های خطرناک و غیر معمولی رفته که فرجام آن برنامه‌هایی است که به تعبیر حکیم فرزانه انقلاب مروج «بخت آزمایی» است و از طرفی روی اعصاب مخاطبان سیما نیز رژه می‌روند!
هر چند مدیران فعلی صداو سیما، تهیه، تدوین و اجرای این دست از برنامه‌ها را راهکاری برای بهبود اقتصادی سازمان می‌دانند، اما این دلیل متقن و منطقی برای تعطیل کردن اتاق‌های برنامه ساز و محتواساز و فربه کردن اتاق‌های بازرگانی و تبلیغات چی‌ها نیست. زمانیکه اسپانسر‌ها به برنامه‌های صداوسیما ورود می‌کنند و در کسوت تهیه کننده ظاهر می‌شوند، کاملاً مبرهن است که «محتوا» قربانی بساط «بخت آزمایی» می‌شود.
مسابقه برنده باش و برنامه‌هایی از قبیل: «پنج ستاره»، «ستاره ساز»، «خندوانه»، «هوش برتر» و انواع و اقسام مسابقات پیامکی، اپلیکیشنی و استودیویی تلویزیون مصادق بارز ترویج «انتظاری متوهمانه برای ثروت بادآورده» است. ماهیت چنین برنامه‌هایی تنها در آیینه استفتاء مکتوب یکی از مقلدان آیت‌الله مکارم‌شیرازی در مورد مسابقه «برنده باش»» مشخص است که پرسیده بود: آیا برگزاری این نوع مسابقات و شرکت در آن‌ها جایز است و آیا شرکت‌کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟ پاسخ آیت‌الله مکارم این بود که «این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند، مالک آن جوایز نیستند.»
پس از این استفتاء و نطق حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برنامه برنده باش دو شب پایانی هفته پیش برگزار نشد و مدیران این شبکه سکوت اختیار کردند؛ بنابراین روی اصلی سخن، صرفاً یک برنامه خاص مانند مسابقه برنده باش و عوامل و مجریان آن نیستند، بلکه مراد، سیاست اشتباه مدیران ارشد صداوسیما و میدان دادن آن‌ها به روبیکو‌ها و برنده باش‌ها است که سیما ملی را از کارکرد فرهنگ ساز خویش دور کرده و نقاب بخت آزمایی و قمار به صورت آن پوشانیده اند. باید در بزنگاه جنگ اقتصادی و عملیات روانی دشمن، به جای تهیه و تدوین چنین برنامه‌های ناکارآمدی به سمت ترویج فرهنگ کار و تلاش حرکت کرد و قطار سیما را به ریل اصلی خویش بازگرداند.

ارسال نظرات